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How to build confidence in the workplace Motivation: -


You can be a skilled, effective employer, but if you do not trust your employees and vice versa, the chances of your business improving and expanding are extremely limited.

It is not advisable for employees to like the boss, but to trust him or her. If that doesn’t happen, he won’t be able to lead them and employees will get very little motivation in the workplace.










Truth and faith come together. You can be honest for years but a lie can destroy the faith you have created at this time and there is no doubt that it is very difficult to get this faith back.

You have to be honest. Don't say "I don't know" when you know. Stay straight and say exactly what you have in mind. It means when you say "no". We need to understand that the workplace is not a competition for popularity. Tasks need to be completed and work goals should be completed successfully
.

Therefore, always trying to be pleasurable will hinder your work and distract you from your real goals at work.

Open your ears and receive criticism from employees or coworkers. It's hard for everyone to accept comments - especially negative ones - but you have to lead. Always listen to other ideas, suggestions and encourage open discussion. This does not mean that if you are a director, you do not make decisions based on your truth.


Show faith. Simply saying “I believe in you” is not enough. You have to demonstrate this by providing them with all the tools they need to succeed in the responsibilities you have assigned them. When we say tools which means we understand training, information etc.


Acknowledge the good work. People especially need to be appreciated at work. When an employee is productive and successfully completes the assignment successfully shows your appreciation directly. Public approval is required from the public and negative comments in the private sector. It’s human nature, we can’t change it, and so it’s important to follow this rule.

Recent research analyzes that workers don’t just think about money. They want to be educated in the workplace, take initiatives and play a role in solving problems.

In short, you need to do what you preach and be clear with your activities. They mean when you say "no" or "yes" and you must give examples. If I apply a rule to your organization, you only break it, don't expect this rule to last long. Faith in particular will fade, and leading your team will become an extremely difficult task .......





--:HIND:--

आप एक कुशल, प्रभावी नियोक्ता हो सकते हैं, लेकिन यदि आप अपने कर्मचारियों पर भरोसा नहीं करते हैं और इसके विपरीत, आपके व्यवसाय में सुधार और विस्तार की संभावना बेहद सीमित है।


 कर्मचारियों के लिए बॉस को पसंद करना उचित नहीं है, बल्कि उस पर भरोसा करना उचित है। यदि ऐसा नहीं होता है, तो वह उनका नेतृत्व नहीं कर पाएगा और कर्मचारियों को कार्यस्थल में बहुत कम प्रेरणा मिलेगी।



 सत्य और विश्वास एक साथ आते हैं। आप वर्षों तक ईमानदार रह सकते हैं लेकिन एक झूठ इस समय आपके द्वारा बनाए गए विश्वास को नष्ट कर सकता है और इसमें कोई शक नहीं कि इस विश्वास को वापस पाना बहुत मुश्किल है।

 आपको ईमानदार होना होगा। जब आप जानते हैं तो "मुझे नहीं पता" मत कहो। सीधे रहें और वही कहें जो आपके मन में है। इसका मतलब है कि जब आप "नहीं" कहते हैं। हमें यह समझने की जरूरत है कि कार्यस्थल लोकप्रियता के लिए प्रतिस्पर्धा नहीं है। कार्यों को पूरा करने की जरूरत है और कार्य लक्ष्यों को सफलतापूर्वक पूरा किया जाना चाहिए।

 इसलिए, हमेशा आनंददायक रहने की कोशिश करना आपके काम में बाधा डालेगा और आपको काम पर अपने वास्तविक लक्ष्यों से विचलित करेगा।

 अपने कान खोलें और कर्मचारियों या सहकर्मियों से आलोचना प्राप्त करें। सभी के लिए टिप्पणियों को स्वीकार करना कठिन है - विशेष रूप से नकारात्मक - लेकिन आपको नेतृत्व करना होगा। हमेशा अन्य विचारों, सुझावों को सुनें और खुली चर्चा को प्रोत्साहित करें। इसका मतलब यह नहीं है कि यदि आप एक निर्देशक हैं, तो आप अपनी सच्चाई के आधार पर निर्णय नहीं लेते हैं।

 विश्वास दिखाओ। केवल "मुझे आप पर विश्वास है" कहना पर्याप्त नहीं है। आपको इसे उन सभी साधनों के साथ प्रदान करके प्रदर्शित करना होगा जो उन्हें आपके द्वारा सौंपी गई जिम्मेदारियों में सफल होने के लिए आवश्यक हैं। जब हम उपकरण कहते हैं जिसका अर्थ है कि हम प्रशिक्षण, सूचना आदि को समझते हैं।

 अच्छे काम को स्वीकार करें। लोगों को विशेष रूप से काम पर सराहना करने की आवश्यकता है। जब कोई कर्मचारी उत्पादक होता है और सफलतापूर्वक असाइनमेंट को सफलतापूर्वक पूरा करता है तो आपकी प्रशंसा सीधे तौर पर दिखाई देती है। सार्वजनिक और निजी क्षेत्र में नकारात्मक टिप्पणियों से सार्वजनिक अनुमोदन की आवश्यकता होती है। यह मानव स्वभाव है, हम इसे बदल नहीं सकते, और इसलिए इस नियम का पालन करना महत्वपूर्ण है।

 हाल के शोध विश्लेषण करते हैं कि श्रमिक केवल पैसे के बारे में नहीं सोचते हैं। वे कार्यस्थल में शिक्षित होना चाहते हैं, पहल करते हैं और समस्याओं को सुलझाने में भूमिका निभाते हैं।

 संक्षेप में, आपको वह करने की ज़रूरत है जो आप प्रचार करते हैं और अपनी गतिविधियों के बारे में स्पष्ट रहें। उनका मतलब है जब आप "नहीं" या "हां" कहते हैं और आपको उदाहरण देना चाहिए। अगर मैं आपके संगठन पर एक नियम लागू करता हूं, तो आप केवल इसे तोड़ते हैं, यह उम्मीद नहीं करते कि यह नियम लंबे समय तक चलेगा। विश्वास विशेष रूप से फीका पड़ जाएगा, और अपनी टीम का नेतृत्व करना एक अत्यंत कठिन कार्य बन जाएगा.......
                                     

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